Išrinkite gražiausią 2023 m. muzikinio albumo viršelį

Lietuvos gretutinių teisių asociacija AGATA pradeda kasmetinę gražiausių muzikinių albumų viršelių paiešką. Organizacijos rengiamoje „Muzikos salėje“ jau trečią kartą bus pagerbiami įsimintiniausių viršelių kūrėjai, kuriuos išrinks komisija ir portalo LRT.LT skaitytojai.

 

Nuo šiandien iki vasario 18 d. savo balsą už gražiausią 2023 metų muzikinio albumo viršelį galite atiduoti ir jūs. Balsuoti kviečiame ČIA: https://www.lrt.lt/projektai/albumo-virselio-rinkimai . Konkurso nugalėtojai bus paskelbti vasario 23 d. per AGATA apdovanojimus, vyksiančius „Muzikos salėje“.

 

„Nors niekas kitas nereprezentuos atlikėjo geriau nei jo muzika, albumų viršeliai tampa svarbia atlikėjų identiteto dalimi, padedančia papasakoti singlo ar albumo istoriją. Klausytojai ieško muzikos, kuria galėtų patikėti, bet taip pat jie klausia savo mėgstamo atlikėjo: „Kas tu esi?“. Geras albumo viršelis padeda atsakyti į šį klausimą ir kuria stiprų ryšį tarp muzikos ir klausytojo, – sako AGATA direktorė Agnė Begetė. – Išrinkdami ir įvertindami gražiausius viršelius skatiname muzikos ciklo plėtimą – profesionalūs ir kūrybiški viršeliai gali tapti atlikėjų įvaizdžio atributais, o jų motyvai – mėgstamais gerbėjų aksesuarais.“

 

Geras viršelis – tikros meistrystės pavyzdys

 

Praėjusiais metais lietuviškos muzikos kūrėjai savo albumams rinkosi stipria raiška pasižyminčius viršelius, kuriuos įvertino ekspertų komisija. Ją sudaro trys Lietuvos dizaino asociacijos valdybos nariai: Jurga Želvytė, Jonas Liugaila ir Algirdas Orantas. Būtent jie atrinko 10 albumų, kurie varžosi dėl gražiausio 2023 m. lietuviško muzikos albumo apdovanojimo.

 

Trumpajame sąraše – Roko Jurkaus, Kristijono Ribaičio, „Kyla Vėjas!“, „FourMen“, „Kamanių Šilelio“, „Monkey Tank“, „Mommy’s Karma“, „Graži ir ta galinga“, „Dargana“ ir „Gija“ naujausi kūriniai.

 

Viršelius komisija vertino analizuodama šešis elementus: šriftą, spalvą, iliustracijas, nuotraukas, koliažą ir kompoziciją. Jų kūrybiška bei harmoninga dermė ir atspindi viršelio keliamą emociją, atskleidžia autoriaus kūrybiškumą ir profesionalumą. Taip pat buvo svarbu įvertinti tai, kaip panaudoti elementai atskleidžia albumo turinį ar muzikos stilių.

 

„Albumo viršelio plotas nėra didelis, koncentruotoje plotmėje reikia atskleisti tai, apie ką yra albumas ir jo muzika, kokią žinutę norima perteikti. Tą padaryti minimaliais elementais yra tikra meistrystė, –  sakė dizaineris, Lietuvos dizaino asociacijos pirmininkas ir tyrimų bei dizaino studijos „The Critical“ bendraįkūrėjas ir vadovas Algirdas Orantas. – Žmonėms svarbūs simboliai ir raktažodžiai, kurie sukelia kontekstualius prisiminimus, atgaivina patirtis. Tai ir gali padaryti viršelį vizualiai patrauklų ir simbolišką.“

 

Svarbi investicija

 

Albumų viršeliai – tai muziką ir dailę jungianti sritis. Jie yra labai muzikalūs, atspindintys grupės ar atlikėjo skambesį, o kartais – net ir galintys paveikti klausymo patirtį.

 

Pirmą kartą į albumo viršelį kaip į vizualinį kūrinį apie 1939 m. pažvelgė grafikos dizaineris Aleksandras Steinweissas. Dirbdamas „Columbia Records“ jis suprato, kad kūrybiškas ir įdomus albumo viršelis gali padėti pakelti pardavimus. Jo hipotezė pasitvirtino ir albumų su naujo tipo viršeliais pardavimams išaugus keliais šimtais procentų, kitos įrašų kompanijos pasekė šiuo pavyzdžiu ir pradėjo didelį dėmesį skirti albumų viršeliams.

 

Pasak A. Oranto, kintant muzikos industrijai ir pasiklausymo įpročiams, keičiasi ir požiūris į albumo viršelio dizainą. Jei anksčiau albumų viršeliai dėl pirkėjų dėmesio konkuruodavo tik lentynose, dabar jie konkuruoja ir skaitmeninėse erdvėse, tad privalo tapti ir atpažinimo įrankiu. Jiems yra keliami keli tikslai – perduoti emociją ir nuotaiką, o taip pat – būti atpažintiems ir matomiems.

 

Tiesa, vėl išpopuliarėjus vinilams, po truputį sugrįžta požiūris, kad muzikos albumai yra ir apčiuopiama vertybė. Tai sustiprina gerų vizualinių sprendimų poreikį, skatina dizainerius ieškoti naujų klausytojo vaizduotę sužadinančių kelių muzikinio kūrinio praplėtimui papildomais elementais.

 

„Investuojant į albumo dizainą, kartu yra investuojama ir į patį kūrinį, į vartotojo patirtį, o tai yra integrali visos albumo ekosistemos dalis“, – sakė A.Orantas.

 

Gražiausių 2023 m. albumų viršelių autoriai bus paskelbti vasario 23 d. per AGATA apdovanojimus, vyksiančius „Muzikos salėje“ Vilniaus knygų mugės metu.